SOTI Tillgänglighetspolicy
Åtagandeförklaring
SOTI har åtagit sig att erbjuda en välkomnande miljö för alla personer med funktionshinder genom att säkerställa lika tillgänglighet och deltagande. SOTI är dedikerat till att behandla individer med funktionshinder med respekt och värdighet på ett sätt som gör det möjligt för dem att behålla sin självständighet.
SOTI tror på integritet och att prioritera funktionshindrade personers behov. Vi har åtagit oss att bli en miljö fri från hinder och kommer att sträva efter att se till att lagen om tillgänglighet för funktionshindrade i Ontario (AODA), 2005 och de tillhörande bestämmelserna snarast efterlevs.
Denna tillgänglighetspolicy ska gälla för alla SOTI-anställda i Ontario, alla individer som har kontakt med allmänheten eller tredje part på SOTIs vägnar och för alla personer som är inblandade i direkt utveckling, godkännande av praxis, policyer och förfaranden avseende SOTI
Utbildning
SOTI kommer att göra alla rimliga ansträngningar för att säkerställa att utbildning genomförs för alla anställda och att sådan utbildning anpassas till de krav som anges i AODA. Anställda kommer att utbildas om bästa praxis, policyer och förfaranden i samband med AODA. Alla utbildningsregister ska bibehållas av SOTI.
Information och kommunikation
a) Feedbackprocess
SOTI uppmuntrar och välkomnar feedback om hur vi tillhandahåller tjänster till personer med funktionshinder. All feedback ska riktas till SOTIs Human Resources-team på hr@soti.net eller 905-624-9828.
SOTI kommer att se till att dess processer för att ta emot och svara på feedback görs tillgängliga för alla personer med funktionshinder på begäran.
b) Tillgängliga webbplatser och webbinnehåll
SOTI bekräftar härmed att alla dess webbplatser och innehåll kommer att överensstämma med Web Content Accessibility Guidelines (“WCAG”) 2.0 Level AA, som krävs enligt IASR från och med 1 januari 2020.
Anställningsstandarder
a) Rekrytering
SOTI kommer att meddela alla SOTI-anställda och alla SOTI-sökande/möjliga framtida anställda om tillgängligheten av anpassning för personer med funktionshinder i sin rekryteringsprocess.
b) Intervju- och rekryteringsprocess
SOTI kommer att se till att när sökande aviseras och väljs ut för intervju, erbjuds anpassningar för personer med funktionshinder på begäran.
c) Meddelande till framgångsrika sökande
När SOTI erbjuder anställning till framgångsrika sökande kommer denna tillgänglighetspolicy att tillhandahållas för granskning och erkännande.
d) Informera befintliga anställda om tillgänglig support
SOTI kommer att se till att alla befintliga anställda informeras om denna tillgänglighetspolicy och alla eventuella senare uppdateringar därefter.
e) Information om åtgärder vid nödsituation på arbetsplatsen
SOTI ska på begäran ge alla sina anställda med funktionshinder individualiserad information om åtgärder vid nödsituation på arbetsplatsen. SOTI kommer att samråda med arbetstagaren för att utveckla individuella anpassningsplaner och kommer rutinmässigt att uppdatera de begärda anpassningarna.
f) Process för att återgå till arbetet
Om en anställd måste ta tjänstledigt från arbetet på grund av funktionshinder, kommer SOTI att göra allt för att tillgodose arbetstagarens behov i enlighet med Ontario Human Rights Commission (OHRC).
g) Karriärutveckling
SOTI kommer att göra allt rimligt för att tillgodose behoven hos alla anställda med funktionshinder för den anställdas karriärutveckling.
Hjälpmedel
Ett hjälpmedel definieras som all utrustning en person med funktionshinder använder för att hjälpa dem med sin dagliga livssituation. Exempel på sådana hjälpmedel kan inkludera men är inte begränsade till; käppar, hörapparater och/eller rullstolar.
Användning av ledardjur och stödpersoner
Personer med funktionshinder som måste åtföljas av ledardjur får komma in i SOTIs lokaler om djuret inte är uteslutet enligt lag. Om ledardjuret är uteslutet enligt lag kan SOTI erbjuda personer med funktionshinder andra rimliga stödåtgärder för tillträde. Personer med funktionshinder som åtföljs av ledardjur är alltid ansvariga för att sköta djuret och kontrollera det.
Om personer med funktionshinder åtföljs av stödpersoner kommer SOTI att se till att alla går in i SOTIs lokaler tillsammans och att personer med funktionshinder inte hindras från att ha tillgång till stödpersoner.
Sekretess
All eventuell information om funktionshinder hålls strikt konfidentiell och privat som en del av SOTIs konfidentiella information.
Meddelande om tillfälligt avbrott
I händelse av planerade eller oplanerade avbrott i SOTI-tjänster som används av personer med funktionshinder, kommer SOTI att tillhandahålla avisering som kommer att inkludera information om orsaken till avbrottet, den förväntade varaktigheten och beskrivning av alternativa åtgärder som kan vara tillgängliga.
Svårighet att komma åt tjänster
I händelse av att personer med funktionshinder har problem med att komma in i SOTIs lokaler, kommer SOTI att vidta alla rimliga ansträngningar för att säkerställa att problemet behandlas och anpassningar tillhandahålls.
Allmänna definitioner
Tillgängliga format: inkluderar, men är inte begränsade till tillgängliga elektroniska format, punktskrift, textavskrifter, stort tryck, inspelat ljud och andra format som är tillgängliga för personer med funktionshinder.
Hjälpmedel: en teknisk hjälp, kommunikationsanordning eller annat instrument som används för att bibehålla eller förbättra funktionsförmågan hos personer med funktionshinder. Personliga hjälpmedel är vanligtvis anordningar som medlemmar och gäster tar med sig, såsom rullstol, rollator eller en personlig syrgasbehållare som kan hjälpa till att höra, se, kommunicera, röra sig, andas, komma ihåg och/eller läsa.
Barriär: som definierad av lagen om Ontariobor med funktionshinder, 2001, allt som hindrar en person med funktionshinder från att fullt ut delta i alla aspekter av samhället på grund av hans eller hennes funktionshinder. Detta inkluderar:
- fysisk barriär,
- arkitektonisk barriär,
- informations- eller kommunikationsbarriär,
- attitydbarriär,
- policy-, praxis- och förfarandebarriär.
Kommunikationsstöd: inkluderar men är inte begränsade till teckenspråk, vanligt språk och andra kommunikationsstöd som underlättar effektiv kommunikation.
Funktionshinder: en viktig egenskap i AODA är dess definition av "funktionshinder". Enligt AODA är definitionen av "funktionshinder" densamma som definitionen i Ontario Human Rights Code [2]:
Alla grader av fysiskt funktionshinder, svaghet, missbildning eller vanställdhet, inklusive men inte begränsat till:
- Diabetes mellitus;
- Epilepsi;
- Hjärnskada;
- Alla grader av förlamning;
- Amputering;
- Brist på fysisk samordning;
- Blindhet eller nedsatt syn;
- Dövhet eller nedsatt hörsel;
- Stumhet eller talsvårigheter; eller
- Fysiskt beroende av ledarhund eller annat djur, eller av rullstol eller avhjälpande apparat eller enhet.
- Tillstånd av psykisk nedsättning eller utvecklingsstörning.
- Inlärningssvårighet eller dysfunktion i en eller flera av de processer som är inblandade i att förstå eller använda symboler eller talat språk.
- Psykisk störning.
- En skada eller funktionshinder för vilken förmåner begärdes eller erhölls enligt försäkringsplanen som fastställdes enligt Workplace Safety & Insurance Act, 1997.
Definitionen inkluderar funktionshinder av olika svårighetsgrad, synliga såväl som icke-synliga funktionshinder, och funktionshinder vilkas effekter kan komma och gå. Det här är en bred definition, och en som noga måste övervägas när vi utbildar våra anställda i lämplig respons till våra kunder.
Ansvarsområden och ansvar
SOTIs tillgänglighetskommitté är ansvarig för:
- Styrning av policyn.
- Företagsansvar för efterlevnad av lagkrav, inklusive skatteansvar, mänskliga kostnader och frågor om mänskliga rättigheter.
- Stödja och främja policyn inom deras direkta ansvarsområde och genom hela organisationen.
- Driva kulturen till en hög grad av förståelse när det gäller funktionshinder och anpassning.
SOTIs chefer är ansvariga för:
- Att främja öppen och konstruktiv kommunikation.
- Att visa känslighet för och respektera konfidentiell information.
- Att höja medvetenheten för att underlätta förståelsen av policyn.
- Att delta och samverka för att underlätta anpassning av arbetsplatsen.
SOTIs anställda är ansvariga för:
- Att delta och samverka med alla parter för att underlätta anpassning av arbetsplatsen.
SOTIs Human Resources är ansvariga för:
- Att delta och samverka med alla parter.
- Att agera som en resurs för alla parter och medverkande.
- Att stödja och utbilda cheferna i sina skyldigheter.
Frågor om policy
Om du har några frågor eller funderingar om denna tillgänglighetspolicy, var god kontakta SOTIs Human Resources på hr@soti.net eller 905-624-9828.